fredag den 13. april 2018

Hæklet stor abe med opskrift


De hæklede KB aber er stadig meget populære og jeg er så heldig, at Annette Heintze igen har tryllet med hæklenålen og har delt hendes noter med mig. Denne gang er det den store abe på 28 cm, som hun har kreeret og jeg synes altså det er lidt sjovt at man kan lave aberne i alle de forskellige størrelser alt efter tid, lyst og hvad de nu skal bruges til.


Den store abe her er hæklet i cotten 8 fra Hjertegarn, som er et 8/4 garn med en løbelængde på 165 m/ 50 gram. Der hækles med dobbelt garn, så man kan evt også bruge en 8/8 garn til aben - alt er hæklet med dobbelt tråd undtaget den lille luftmaske-snor, som man hækler til snuden. Aben er hæklet på en forholdvis lille nål ( 2½-3) til den tykkelse garn, så den bliver tæt og fast i det. Annette har brugt meget tid på, at få de helt rigtige mål til aben, så den ligner den oprindelig i træ så meget som muligt og hun har hæklet med en nål 2½. Vi hækler jo ikke alle ens, så der kan selvfølgelig være forskel på, hvordan målene holder hos dem, der hækler efter denne opskrift - så jeg tænker de er vejledende og det har jeg også skrevet i opskriften. Jeg har desværre ikke selv hæklet en stor abe endnu, så jeg kan ikke dele mine erfaringer eller manglen på disse med jer ;)

Opskriften på stor abe 28 cm kan du hente Her

Den almindelige på ca. 20 cm kan du finde opskriften på i dette indlæg

Og den lille mini abe kan du finde opskriften på i dette indlæg

Om ikke så længe så springer studenterne ud og når aben får en  lille hæklet studenterhue på, er det jo skøn studentergave <3 

Alle aberne på billederne er hæklet af Annette og det er også hendes billeder, som jeg har fået lov til at anvende :)

HUSK - det er stadig ikke tilladt at sælge de færdige aber og du kan læse mere om reglerne lige HER

10 kommentarer:

  1. Ihh hvor er de søde og hæklet flot. Når jeg hækler spiral, bliver det altid skævt, selvom jeg bruger markør for at holde styr på omgangene.
    God Søndag til dig og dine kære

    SvarSlet
    Svar
    1. Annette der har hæklet aberne er en dygtig om omhyggelig hækler og laver altid nogle flotte ting. Maskemarkører skal der til og så synes jeg også at lidt omhyggelig fyldning af dyr og bamser er et must ;) Du og dine ønskes det samme :)

      Slet
    2. Smiler stort. Tak for svaret Aslaug, som jeg går ud fra vra til mig :)
      Hilsen fra Tove

      Slet
  2. Jeg har d.22-4-2018 lagt en ny version ind af opskriften (version 2) på den store abe. Der manglede nogle omgange i snuden - de er rettet nu :)

    SvarSlet
  3. Tak for Alle dine skønne opskrifter, jeg må vist fluks igan med en lille studenterhue��

    SvarSlet
  4. De er så flotte. ved du ca. hvor meget garn der skal bruges til den store? Min hæklenål er kommet på overarbejde, da min datter har bestilt alle 3 str. og jeg vil også lave alle 3 til mig selv.
    Hilsen Sarah

    SvarSlet
  5. Er det kun den store abe der hækles med dobbelt tråd

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid