I weekenden da jeg kiggede mig lidt omkring på mit krea-værelse, "fandt" jeg en kasse. I kassen var der to på-begyndte tæpper, som jeg aldrig har fået gjort færdige. Garnet, som der er hæklet i, er fra Grønhøj og hedder blød bomuld nr 8.
Jeg startede med det stribede og jeg husker tydeligt den sommer, hvor jeg slæbte det med til Italien. Vi havde lejet en lejlighed i Bibione og jeg hæklede lystigt på tæppet, i skyggen på den overdækkede og nogenlunde kølige terrasse. Det var dengang, da alle hæklede stribede tæpper, gerne i bølger og selvfølgelig blev jeg også fristet. Jeg fik hæklet et stykke på 120 x 40 cm, men som arbejdet skred frem tabte jeg lidt interessen for projektet. Dels fordi det var lidt kedeligt at hækle og samtidigt var jeg også lidt i tvivl om, jeg havde nok garn og det blev derfor gemt væk.
På et tidspunkt faldt jeg igen over kassen og denne gang fik jeg lyst til at hækle rundt og rundt - til en stor aflang firkant, som så kunne blive så stor, som der nu var garn til. Dette projekt led samme skæbne - det blev lagt væk - det blev sikkert også lidt kedeligt jo større runderne blev.
![]() |
| Opskriften med billedforklaring til firkanten er fundet HER |
Jeg synes bedst om den, der er hæklet i en tråd af det bløde bomuld fra Grønhøj. Den er fin og let. Nu går mine overvejelser på, om jeg ikke skal lave alle cirklerne i farver (måske indkøbe lidt flere farver, end dem jeg har i forvejen) og så hækle de sidste omgange med en hvid bundfarve. Jeg tror det kunne blive rigtig flot og så er jeg også lidt mere sikker på at garnet rækker til et stort tæppe. Jeg har 7 forskellige farver og der har været 100 gram i hvert nøgle fra starten (regner med at pille op og genbruge det jeg har hæklet) så 2 -3 farver mere + bundfarven (som jeg lige skal have regnet lidt på, hvor meget der går pr. lap og i alt) Mon ikke jeg kan pille det mørkegrønne i firkanten op og derefter veje garnet. Når jeg så ved, hvor mange der går til en, så skal jeg vel i teorien bare finde ud af hvor mange firkanter, jeg synes mit tæppe skal være lavet af i sidste ende.
Jeg har fundet ud af at garnet stadig kan købes. Enten skal jeg en tur til Garnlageret i Århus eller også skal jeg køre helt til Karup, hvor Grønhøj Garnlager ligger. Det er de to steder, som jeg har fundet på nettet, der har det garn jeg skal have. Jeg har ikke besøgt nogle af butikkerne før, så jeg kan jo altid få en lille hyggelig tur ud af det. Jeg synes også, det altid er spændende at besøge steder, hvor man ikke lige har været inde og snuse før.
Håber ikke mit tæppeprojekt bliver et evighedsprojekt - lige nu har jeg i hvertfald gejsten, selvom jeg ved det ikke bliver et af de hurtige projekter. Men jeg tænker det også som et lidt ind-imellem-arbejde, som må tage den tid det tager - bare ikke for evigt ;)


