tirsdag den 13. december 2016

Strikkede og hæklede jule servietringe


Jeg har i lang tid gået med en lille ide, som jeg nu har fået ført ud i livet. Jeg ville lave nogle servietringe til mit julebord. Ideer har det med at tage overhånd og i starten var det faktisk kun en strikket udgave, som jeg havde i tankerne. Men som i jo kan se blev det altså både til en hæklet og en strikket udgave.

Jeg plejer jo, at give mine læsere en julegave og i år bliver det opskriften på disse julemænd. Sidste år var det disse søde hæklede engle. Selvom vi snart nærmer os d. 24. december, er det ikke helt umuligt, at få lavet en lille flok julemænd færdige inden den store aften. De er ret hurtige at lave og det er samtidigt et hyggeligt projekt at sidde med.

Jeg synes det er ret smart, at man selv vælger farven på "kroppen" og hvem siger at man altid skal vælge rødt til en julemand. Personligt synes jeg det også er rigtigt fint med den grå serviet til og det kommer jo også lidt an på, hvad man ellers vælger at pynte julebordet op med.



 Håber i synes om min gave - opskriften har jeg valgt at skrive ned direkte på siden denne gang.

Julemand servietring  strikket eller hæklet:

Materialer:
1ngl hvidt og 1 ngl ”hudfarve” Jeg har brugt Tilda fra Svarte Fåret  50% bomuld og 50% akryl. Garnet har en løbelængde på 150m/50 g. Andre tilsvarende garner kan selvfølgelig anvendes, men det var lige i dette garn, jeg fandt den helt rigtige "hudfarve" som jeg var ude efter.

Strikkepind str. 3 mm eller hæklenål nr. 3
Derudover 2 øjne og en næse efter eget valg.

Strikket udgave:
Slå 31 masker op (endelig ikke for løst) med hvidt garn
1. pind - strik ret med hvidt
2. pind – (retsiden) skift fv  og strik ret pinden ud, men samtidigt tages der en maske ud i begyndelsen og slutningen af pinden – så der bliver 33 masker
3. pind – vrang
4. pind – ret og der tages igen en maske ud i hver side – der er nu 35 masker
5. pind – vrang
6. pind – ret

På næste pind (vrangsiden) lukkes de 10 første masker af med vrangmasker– derefter strikkes de næste 14 masker vrang – luk de sidste 10 masker af vrang. Der er nu 15 masker på midten af stykket og de bruges til skægget, som strikkes ret på alle pinde og der skiftes farve til hvidt.

Vend til retsiden og strik ret over de 15 masker. På næste pind (vrangsiden) strikkes de 2 første og de 2 sidste masker ret sammen.
Fortsæt med indtagning på hver vrangpind, dvs. på hver anden pind – indtil der er 3 masker tilbage på pinden – på næste vrangpind strikkes alle 3 masker ret sammen på en gang. Klip tråden – træk igennem. Sy stykket sammen midt bag og hæft alle ender.
Sy øjnene og næsen fast

Hæklet udgave:
Start med at lave 31 lm (maskerne må endelig ikke være for løse) med hvidt garn. Luk med 1 km i den første lm til en ring.

1. omg. – 1 lm, 31 fm, 1 km i den første fm på omgangen  og samtidigt skiftes der farve
2. omg.- Der hækles KUN i bageste maskeled – 1 fm, 2 fm i næste maske, 27 fm, 2 fm i næste maske = 33 masker
3. omg. = 33 fm
4. omg. – 1 fm, 2 fm i næste maske, 29 fm, 2 fm i næste maske, 1 fm = 35 masker i alt
5. omg. – 34 fm slut med en km

Nu skal skægget hækles – tæl 10 masker frem og skægget hækl es med hvidt over de næste 15 masker.
OBS. Skægget hækles i rækker og det er KUN mellem 1. og 2. rk. At der vendes med en lm. Alle rk starter med at man hækler i 2. maske fra nålen – dette gør at skægget efterhånden bliver mindre.
Der hækles dobbelt stangmasker = db

1. rk – 15 fm, vend med en lm
2. rk. – (vrangsiden) 1 fm i 2. maske fra nålen (* 1 db, 1 fm*) x 7 = 15 masker i alt
3. rk. – 13 fm
4. rk.- 1 fm, (* 1 db, 1 fm*) x 5 = 11 masker I alt
5. rk. – 9 fm
6. rk. - 1 fm, (* 1 db, 1 fm*) x 3 = 7 masker I alt
7. rk. – 5 fm
8. rk. – 1 db i 2. maske fra nålen og 1 km i samme maske.
Klip tråden, træk igennem og hæft.
Sy øjnene og næsen fast.



25 kommentarer:

  1. Det er bare sådan nogle fine julemænd til julebordet. Tak fordi du vil dele opskriften med os :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Mona og god jul til dig og dine :)

      Slet
  2. Tak for opskriften... Men hvordan får du foldet servietten sådan, som på billedet? Den kan jeg ikke lige kringle. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne bruge den :)
      Servietten er bare foldet ind i et af hjørnerne (om på bagsiden i begge sider) det der er foldet overlapper hinanden, for at få den så spids. Håber du kan bruge mit kringlede svar....det er nemmere at vise end forklare ;) god jul

      Slet
  3. Hvad står dB for i skægget i den jæklede version?

    SvarSlet
    Svar
    1. db betyder dobbelt stangmaske - man starter med at slå 2 gange rundt om nålen. Drops har en fin video der viser hvordan man hækler sådan en maske :)

      Slet
  4. Takker �� Var i tvivl om det var dobbelt stangmaske eller dobbelt fastmaske ��

    SvarSlet
  5. De er så fine... fladt lige tilfældigt over din blog... det er nok ikke sidste gang jeg kigger forbi.

    SvarSlet
  6. Else Marie Schmidt27. december 2016 kl. 09.14

    Tak for din fine opskrift. Jeg vil gå i gang med at hækle dem til næste jul. Tænker de vil være en fin værtindegave :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Det tror jeg også og så er du da i rigtig god tid :)

      Slet
  7. Tak for julegaven :-)
    Jeg vil nu til at strikke til julebordet 2017. Det hudfarvede garn fra svarta fåret er det lys abrikos eller??

    SvarSlet
  8. Selv tak :) og godt at være i god tid
    Farven har nummer 813 og er en Limited Edition udgave. Butikken hvor jeg købte den havde en der havde næsten samme farve og det var en de havde altid, men jeg har ikke nummeret på den. Og ja den hedder lys abrikos

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for hurtig hjælp. Garnet er nu bestilt :-)

      Slet
  9. Hejsa..
    Jeg er ved at lave disse men er lidt i tvivl om hvad næsen er lavet af? Jeg overvejede filt men så kan den jo ikke vaskes...På forhånd tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har brugt nogle små pomponer, som jeg har købt for længe siden.
      Tror nu godt sådan nogle kan vaskes. Forøvrigt synes jeg, det er begrænset, hvor beskidt en servietring kan blive og skulle uheldet være ude, ville jeg nok vaske dem forsigtigt i hånden ;)jeg ville ikke smide dem i vaskemaskinen.
      Man kan bruge knapper og perler og jeg har også set nogle små pomponer på bånd og de kan vaskes, for de er beregnet til at sy på tøj. Håber du kan bruge mit svar til noget og jeg ønsker dig god hæklelyst :)

      Slet
    2. super tak for svar :-) er i fuld gang med de hæklede ;-)

      Slet
  10. Hvad er næsen lavet af og hvor har du købt dem? Jeg synes ikke, at jeg kan finde så lille en kugle nogle steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Aj undskyld. Ser lige kommentaren for 1 time siden ovenover:)Og jeg kan vist ikke slette min kommentar.
      Nå, men SUPER SØDE servietringe og tak fordi du deler:)

      Slet
  11. :D hvor er det en sød opskrift, og hvor er det flot du deler gratis, jeg havde egentlig andre projekter planlagt, men må helt sikkert lige prøve disse,har garn og øjne, og vil prøve at fikse en næse, iøvrigt en rigtig fin blok du holder dig, bedste hilsener Edith Nissen, Frederiksværk <:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) kender godt det med planlagte projekter, men man kan jo blive fristet ;) Har set nogle, der har hæklet en lille kugle til næse i tyndt hæklegarn - det er også rigtig fint

      Slet
  12. Fine servietringe :) er opskriften kun til privat brug eller må man sælge det færdige produkt?
    Vh Julie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg er glad fordi du spørger, det er der mange der glemmer..... Ja du må gerne lave dem og sælge og hvis du fortæller hvor du har opskriften fra bliver jeg selvfølgelig også glad :)

      Slet
    2. Ok mange tak og det skal jeg nok :)

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid